søndag

Danmarks befrielse

4. maj, Danmarks befrielse! Det er vigtigt, at huske denne dag, vigtigt at føle ydmyghed og taknemmelighed for dem, der i sin tid ikke lod sig undertrykke, men som kæmpede for friheden og demokratiske idealer.
Men måske er det endnu mere vigtigt at huske besættelsen. Huske på, hvilke kræfter der var i spil, hvad der gjorde nazismen muligt. Måske vi skal se indad, se på det samfund vi har nu. Mærke efter, hvor vi gerne vil hen - og ikke mindst, hvor vi er på vej hen.
Stoppe op, lære af historien, og undgå at de mest forfærdelige ting gentager sig selv.

God 4. maj


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. God pointe! Jeg har det lidt dobbelt med 4. maj, fordi der er så mange andre dage, der også burde markeres - kvindernes stemmeret, Grundlovsdag (som ikke alle steder er en fridag og som for de fleste andre blot er en fridag) mm. Dage der burde få os til at standse op og studse over, hvorfor samfundet ser ud som det gør og hvor vi gerne vil have det hen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! For mig er nationaldagene kun vigtige, hvis vi reflekterer over, hvorfor vi har dem. Jeg har det virkeligt svært ved d. 1. maj. Jeg har selv vært aktiv del af 1. maj-optog, men syntes dagen er udvandet, og i stedet for at huske på, hvad dagen egentlig dækker over, så er det blevet en dag, hvor politiske organisationer forsøger at sælge sig selv.
      Jeg syntes ikke man skal hænge fast i fortiden, men man kan lære så meget af at se sig tilbage en gang i mellem, og ikke udelukkende tænke på fremtiden :-)

      Slet

Bring it on :-)