onsdag

rugbrød, dag 1

Så, nu vil jeg forsøge at være aktiv på bloggen igen, men der har været lidt for mange ting her på det sidste til, at jeg har kunne give jer den mængde indlæg, som jeg gerne ville.

Jeg har tidligere lovet at komme med min rugbrødsopskrift - det er egentlig ikke min, men Claus Meyers, men eftersom han selv har lagt den på nettet, har jeg ikke de store skrupler over at dele den med jer. Jeg har den fra 'Meyers bageri', som virkelig godt kan anbefales, hvis du er til kogebøger med lækre billeder, skønne opskrifter og en forfatter, der emmer af passion for det han laver (her hjemme er vi KÆMPE Meyer fans; lige pt udgør hans 'Almanak' grundlaget for vores ugentlige madplan).

Men nok om det, nu skal der bages rugbrød :D

Processen tager tre dage, men det er ganske lidt arbejde, der skal gøre hver dag, og resultatet er altså intet mindre end fantastisk!!! Før du går i gang kan det være en god ide at tjekke om du har et par store skåle og tre rugbrødsforme.

I dag skal vi yderligere bruge:
800 g rugmel
15 g gær
6 dl koldt vand

Gæren opløses i vandet, og rugmelen udrøres heri - jeg bruger en gaffel til det; har før brugt min elskede røremaskine, men arbejdet er ærlig talt hurtigere overstået med en gaffel.

Her får i lige lidt billeder af processen:
mel og vand måles af

mel, gær og vand blandes

der sættes låg på (alternativt lægges der et klæde over skålen) og den får lov til at passe sig selv til dag 3
Endelig får den færdige dej lov til at hygge sig under et låg (eller et klæde) til den skal bruges om et par dage.

Nu kan du bruge resten af dagen på andre gøremål, og glæde dig over, at du er 1/3 gennem rugbrødsprocessen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bring it on :-)