fredag

rugbrød, dag 3

I dag er dagen, hvor det sker; i dag skal du nyde dig dejlige hjemmebagte rugbrød, mums! Det er også i dag den største indsats skal lægges, men hvis du har overlevet dag 1 og 2, så er jeg sikker på, at du nok også skal komme igennem i dag.

Vi skal bruge
50 g salt

Jeg bruger havsalt, som jeg så maler i en morder, så det bliver fint - men andet salt kan helt sikkert også bruges, bare sørg for, at det er forholdsvis fint (har prøvet ikke at gøre noget ved det, og det var en lidt trist oplevelse).

Nåh, i gang med arbejdet. Indholdet fra skålen fra dag 1 blandes med indholdet fra skålen fra dag 2 og saltet. Jeg bruger hænderne, men røremaskinen kan også bruges, hvis man er til det i stedet.
Når dejen er blandet, smøres tre brødforme med lidt olie (det kan med fordel gøres før, hvis man blander med hænderne).
Dejen puttes i formene, og glattes (brug evt. en våd dejskraber). Herefter stilles de til hævning 2-3 timer (de skal hæve til kanten af formen).

Her kommer lige lidt billeder, so far:
salt i morter, efter det er blevet kværnet

i blød satte kerner, nu med salt

sådan skulle din sur dej gerne se ud på dag 3; den lugter lidt øl-agtigt

så skal det hele blandes

og sådan ser den færdige dej ud

1, 2, 3 rugbrød klar til hævning

og så skal de bare lige i ovnen
Når brødene har hævet nok, så skal de bages omkring 1 time og 20 minutter - bagetiden passer perfekt til min ovn, men i den gamle skulle de have lidt kortere tid. Det er svært at vurdere, hvornår de er perfekte, så du må prøve dig frem indtil den rette tid er fundet.

Her er lidt billeder fra den sidste del af processen:
tre brød i ovnen

tre færdigt bagte rugbrød

de vendes ud af formen for at afkøle på en rist

og så er der serveret
Når brødene er færdigt bagte vedes de forsigtigt ud af formen og lægges på en bagerist til afkøling. Det kan ikke anbefales at skære i brødene når de er varme, så endnu engang må de væbne dig med tålmodighed. I Meyers opskrift anbefales det, at brødene ikke fryses, men eftersom vi ikke er en familie, der kan spise tre rugbrød, før de bliver en smule kedelige (og jeg, selv om det er nemt, ikke gider bage hver dag), har jeg forsøgt mig med frysning. Brødet er naturligvis ikke helt så godt, men frem for tørt - eller i værste tilfælde muggent - brød, så vil jeg anbefale frysning.

Men velbekomme, jeg håber du nyder brødet ligeså meget som jeg gør (selv om vi har aftalt at næste gang der skal bages, så skal der afprøves en anden opskrift).


NB. Jeg har forsøgt mig med at erstatte 1/3 af rugmelet med andet mel (bl.a. hvede og spelt), ligeledes har jeg eksperimenteret med græskarkerner, knækkede spelt- og hvedekerner, ruggryn, havregryn og diverse andre korn og frø sammensætninger; og resultaterne har langt overvejende været positive. Dog kan det ikke anbefales at glemme salt, da det virkelig bliver et kedeligt brød...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bring it on :-)